A pszichológia tudománya a tervezésben

Az emberi agy a test oxigénjének 25%-át fogyasztja el, annak ellenére, hogy tömegének csak körülbelül 2%-át teszi ki. Az agy lusta, mint túlélési mechanizmus – a minták és parancsikonok felismerése kevesebb energiát igényelnek a szituáció feldolgozásához. Az agy azonosítja a dolgokat, felcímkézi őket, és figyelmen kívül hagyja őket, amíg újra relevánsak nem lesznek.

Az agy minták iránti preferenciája és a lusta döntéshozatala megkönnyítheti az agy túlélését, de megnehezíti az UX tervezést. Hogyan tanulmányozhat valamit, amit a kutatási alany nem is tud felfogni? Készíttesse és tesztelje weboldalát hőtérképezéssel, előre kitalált és jól megtervezett funkciókkal. 

A közelmúltban egy maroknyi idegtudományi technika ugrott be az UX-kutatásba, és segített a kutatóknak rávilágítani a „gyors gondolkodást” serkentő dolgokra.

A figyelem és az észlelés tanulmányozható, szemkövető kamerákkal. Az érzelmi reakciók és az izgalom bőrérzékelőkkel vagy arcelemzéssel határozható meg. Az agy elektromos reakciója elektroencefalográfiával mérhető.

Elektroencefalogram (EEG) vizsgálat. Kép egy személyről, akinek elektródák jönnek ki az agyából.

A tervezők számára lehetetlen feladatnak tűnhet valaki érdeklődésének felkeltése és létfontosságú információk közvetítése egyetlen szempillantás alatt. Szerencsére, ahogy az idegtudomány segíthet a problémák diagnosztizálásában, általános megoldásokat és bevált gyakorlatokat is feltárhat.

Íme néhány általános tanulság az idegtudományi felhasználói élmény kutatásából, amelyeket a tervezők felhasználhatnak a digitális termékek tervezése során.

Tervezéspszichológiai tipp: Könnyítse meg az azonosítást

Mindenki úgy érkezik meg egy webhelyhez vagy egy alkalmazáshoz, hogy elvárja, hogy milyennek kell lennie. Ha közel marad ehhez az elváráshoz, akkor a tervezők profitálhatnak az azonnali tudatalatti döntéshozatalból.

Az a személy, aki megnyitja az alkalmazást vagy a webhelyet, tudni szeretné, hogy:

  1. megvan-e ez, amit keresek; és
  2. ez jó minőségű? Az egyszerű tervezés, valamint a márka, a szolgáltatások és a termékek előtérben tartása segíti az embereket a tájékozódásban.

Cégünk, előre megtervzett és egyeztett funkciók alapján készít weboldalakat és webes alkalmazásokat, keressen minket.  

Egyes információk előtérbe helyezése azt jelenti, hogy megakadályozzuk, hogy más információk kiszorítsák azokat. A dizájn letisztítása ugyanolyan fontos, mint az alkatrészek újrarendezése.

Észreveheti a technológiai vállalatok közötti elmozdulást az egyszerűbb, kevésbé zsúfolt felületek felé. Ezek a minimalista dizájnok felülmúlják az összetettebb terveket a feladatok elvégzésében, és láthatóan a vizuális tisztaság befolyásolja a vásárlási döntéseket online és offline módban.

Tudományosan bizonyított, hogy a vizuálisan egyszerű és letisztult dizájn jobban teljesít. A lusta agy azonnal felfogja a webhely célját, és megérti, mit kell tennie.

Tervezéspszichológiai tipp:  Jelezze, mi jön

Felkészülés vagy felkészítés valakinek valamilyen közelgő információra vagy interakcióra, javíthatja a felhasználó képességét az új információk megértésére és az ezekre való reagálására. Felkészíthet valakit olyan dolgokra, mint például a felhasználói felület elemei, bizonyos interakciók vagy egy folyamat időzítése.

Az alapozás kétélű fegyver. Azok az információk, amelyeket nem szándékozik közölni, továbbra is befolyásolhatják a döntéshozatalt. Például, ha az Ön fotós cége csak csecsemők képeit jeleníti meg, előfordulhat, hogy egy személy tévesen azt feltételezi, hogy Ön csak csecsemőket szolgál ki.

Tervezéspszichológiai tipp: Szervezzen lusta olvasóknak

A szemkövető tanulmányok képesek követni az ember tekintetét, miközben interakcióba lép egy termékkel. Készíthetnek hőtérképeket, amelyek megmutatják a képernyő egy részére való fókuszálással eltöltött idő hosszát, vagy térképeket arról, hogy hogyan mozog a szem az oldalon.

Tudjuk, hogy az egyes iparágakban és alkalmazástípusokban az agy általában F-mintában (vagy E-mintában) keres információt. A személy megnézi a felül lévő információkat, jobbra olvas, majd lefelé lapoz az oldalon, hogy releváns információkat vagy ikonokat keressen.

Az F-minta megszakítása – például fontos információk elhelyezése a jobb alsó sarokban – megnehezíti a keresést.

A szemkövető hőtérkép megmutatja, hogy a résztvevők mennyi ideig összpontosítottak az oldal egyes részeire.

A szemkövető hőtérképek azt mutatják, hogy a résztvevők mennyi ideig összpontosítottak az oldal egyes részeire. Figyelje meg az F-mintát a figyelem felé, és ez a figyelem lecsökken, ahogy a személy lefelé halad az oldalon.

Térkép készítése a szem mozgásáról egy weboldalon.

 

 

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram